Kom i gang med DMS
Det første skridt til at komme i gang med at bruge DMS Eksport og DMS Forsendelse er at få adgang til løsningen. Så har din virksomhed ikke adgang til DMS endnu, skal du starte med at ansøge om adgang. Når du har søgt, vil du i løbet af nogle uger få besked om, at din virksomhed har fået oprettet en systembruger til DMS.
Når du har fået adgang til DMS
Når virksomheden har fået adgang til DMS, kan du begynde at tildele rettigheder til de medarbejdere i virksomheden, som skal arbejde i løsningen.
Det kan du gøre via TastSelv Erhverv, og det er normalt virksomhedens NemID-administrator, som står for det.
Når du har tildelt de nødvendige rettigheder, kan medarbejderne gå i gang med at teste løsningen. Testmiljøet åbner 1. marts 2023. I testmiljøet kan du teste at oprette og indsende angivelser. Vi opfordrer til, at virksomhedens medarbejdere øver sig i at bruge DMS på testmiljøet, så I er godt rustet til den dag, hvor I skal tage systemet i brug.
Vejledninger til at tildele rettigheder i DMS
Sådan logger du på DMS Online
Det kræver NemID-medarbejdersignatur at logge på DMS Online. Medarbejdere, der skal have adgang, skal derfor have et medarbejdercertifikat (MOCES). Virksomhedens NemID-administrator kan hjælpe med at skaffe certifikater til medarbejdere, der ikke har et certifikat i forvejen.
Når du har fået tildelt rettigheder i TastSelv Erhverv, kan du logge på DMS online på skat.dk/dms
Inden testmiljøet åbner, vil der ligge vejledninger til DMS Online på Skatteforvaltningens GitHub. Vejledningerne findes i mappen DMS Online User Manuals.
Links til DMS Online og vejledninger
Oplever du problemer med DMS Online, eller har du spørgsmål om overgangen til de nye systemer, er du velkommen til at kontakte Toldstyrelsens Servicedesk.
Etablering af DMS System-til-system
Hvis din virksomhed skal bruge DMS via en system-til-system-løsning, skal din virksomhed have oprettet forbindelse til vores AS4-gateway. Det er den, som alle virksomheder skal indsende toldangivelser til DMS igennem. For at få adgang til AS4-gatewayen skal din virksomhed have en virksomhedssignatur (VOCES-certifikat). Signaturen bruges til at få virksomhedens og Toldstyrelsens systemer til at tale sammen. Virksomhedssignaturen kan bestilles hos Nets.
Måske anvender din virksomhed allerede en virksomhedssignatur til et af nedenstående systemer. Hvis det er tilfældet, vil signaturen også kunne bruges til DMS System-til-system.
- eKapital
- Offentlig Inddrivelse (PSRM)
- Told Manifest
- Told ICS
- Moms via software til regnskab (VAT accounts)
Det er virksomhedens eget ansvar at administrere signaturen. Softwareleverandøren eller Toldstyrelsen kan ikke udstede eller slå en signatur op.
Du skal sende VOCES-certifikatets ID (UID) til os ved at oprette en sag i Toolkit, som er vores tekniske supportplatform. Du skal vælge servicetypen ’Notification about certificate details’ i Toolkit, når du sender dit certifikat. Toolkit får du automatisk adgang til, når du er kommet i gang.
Først når vi har modtaget et VOCES-certifikat, kan vi oprette virksomheden som systembruger. Når virksomheden er oprettet, kan du få adgang til DMS og begynde at teste løsningen.
Vi kontakter dig, når systembrugeren er oprettet. Efterfølgende kan du registrere dit certifikat på certifikat-portalen på testmiljøet.
Du kan læse mere om, hvordan du får adgang til AS4-gatewayen og registrerer dit certifikat i DMS Connectivity Guide på Skatteforvaltningens GitHub.
Hvis din virksomhed bruger et toldsystem fra en systemleverandør, kan leverandøren også hjælpe med dette.
Links til DMS System-til-system og vejledninger
Tidsrum for at tage DMS Eksport og DMS Forsendelse (NCTS) i brug
1. maj er det muligt at bruge den nye løsning til at oprette og indsende angivelser. Men du skal først ønske og få tildelt et tidsrum, hvor du kan tage system-til-system-løsningen og onlineløsningen i brug. Tidsrummet er på 14 dage, og det kan tidligst blive fra 1. maj 2023.
Nedenfor er et overblik over de vigtigste datoer for DMS-udrulningen frem til december 2023.
Har du brug for teknisk support?
Vi gør vores bedste for at hjælpe dig godt igennem onboardingforløbet. For at kunne yde den bedste den bedste service, bedes du oprette alle henvendelser om teknisk support i Toolkit. Din virksomhed får kun én bruger til værktøjet, men når du opretter en supporthenvendelse, kan du angive flere e-mailadresser, som også skal modtage information om sagen.
Har du brug for toldfaglig vejledning?
Netcompany står kun for den tekniske onboarding og kan ikke rådgive om toldprocedurer og generelle toldfaglige spørgsmål. Disse spørgsmål skal rettes til Toldstyrelsens vejledning på tlf. 72 22 12 12.
Har du spørgsmål om overgangen til de nye systemer?
Har du spørgsmål om overgangen til de nye systemer, så er du velkommen til at kontakte Toldstyrelsens Servicedesk, systemudvikling@toldst.dk.
Se temamøder om DMS
Toldstyrelsen har afholdt en række temamøder om DMS, hvor vi går i dybden med både etablering af forbindelse til AS4-gateway og alle de nye angivelser.