Gå til sidens indhold

Nu går startskuddet for kampagne om nethandel uden for EU

I dag og frem mod jul sætter Toldstyrelsen fokus på nethandel uden for EU i en stor landsdækkende kampagne. Kampagnen ”Hold øje med prisen, når du handler uden for EU” skal give danskerne kendskab til reglerne.

Mange danskere er ikke klar over, hvornår de skal betale told og moms, når de handler på nettet. Vi er således både i tvivl om hvilket beløb, man kan købe varer for, før der bliver lagt told og moms på, og vi er usikre på fra hvilke lande, der bliver pålagt told og moms.

I en af de rigtig travle nethandelsperioder på året, Black Friday og i løbet af julen, vil Toldstyrelsen derfor give danskerne en håndsrækning. I gadebilledet ved busstoppesteder og togstationer vil man møde budskabet om, at når en vare bliver sendt fra et land uden for EU, kan der komme told, moms og transportørgebyr på – og så bliver varen dyrere, end man forventede.

Allermest på de digitale flader møder danskerne de gode råd fra Toldstyrelsen. Gennem målrettede webannoncer, på Facebook og Instagram gøres danskerne opmærksomme på, hvad man skal holde øje med. Eller man kan se en kort film, som gør beløbsgrænserne lette at forstå, læse eller klikke sig frem til ny viden. Besøg kampagnesiden tjektolden.dk.

Preben Buchholtz Hansen, underdirektør i Toldstyrelsen, siger:

- Vi vil rigtig gerne hjælpe borgerne til at forstå reglerne, når de handler på nettet, og vi har som myndighed et ansvar for at oplyse om reglerne. Det gør vi blandt andet med den nye informationskampagne.

Den forventede effekt af kampagnen er en øget forbrugerbevidsthed om told, moms og transportgebyrer ved nethandel uden for EU. Kampagnen slutter 20. december.

Besøg kampagnesiden tjektolden.dk

Hold øje med prisen, når du handler uden for EU - tjektolden.dk