Gå til indhold

Sådan er testmiljøet (TFE) for DMS Eksport og DMS Forsendelse

Hvordan står det til med testmiljøet for DMS Eksport og DMS Forsendelse? Og hvordan følger man med i, hvornår og hvordan testmiljøet opdateres? Lige nu og i den kommende tid vil rigtig mange virksomheder klikke sig rundt i testmiljøet til DMS Eksport og DMS Forsendelse og teste integrationer.

Testmiljøet for DMS Eksport og DMS Forsendelse, også kaldet Test for Erhverv (TFE), har haft en hård start med fejl, hvilket uden tvivl har været frustrerende for mange virksomheder og har besværliggjort testforløbet. Da vi arbejder under meget stramme EU-deadlines, og der løbende kommer nye ændringskrav fra EU, er udviklingsprocessen stadig i gang. Derfor vil virksomheder opleve, at testmiljøet opdateres løbende og faktisk hver eneste uge for at rette fejl. 

Et stort detektivarbejde 

Det er ikke det mest opmuntrende at få at vide, men når én fejl rettes i testmiljøet, kan det i nogle tilfælde afføde en ny fejl. Det kan være frustrerende for de virksomheder, som tester lige nu, men endemålet er at sikre, at vi kan tage et system i brug, som er renset for så mange fejl som muligt.  

Det er en meget kompleks opgave og lidt af et detektivarbejde at lokalisere en indrapporteret fejl i systemet, men også at få løst fejlen. Nogle gange kan det tage timer at løse en fejl og andre gange uger. 

Det er dog vigtigt, at virksomheder bliver ved med at teste for at blive klar til at kunne tage systemet i brug fra 29. juli. 

Følg med i testmiljøets status på skat.dk 

driftsmeddelelser på skat.dk kan du holde dig opdateret om status på testmiljøet. Under ’Vælg toldsystem’ skal du vælge TFE (testsystemer). Testmiljøet opdateres hver uge, og på siden kan du læse, hvilke fejl der er løst. I tilfælde af nedetider for testmiljøet vil det også fremgå på siden. 

Benytter din virksomhed system-til-system-løsningen, kan du også holde dig opdateret i Toolkit. Her vil fejl og løsninger, som har konkret betydning for system-til-system-brugere, fremgå. Man får som virksomhed adgang til værktøjet Toolkit, når virksomheden har søgt om og fået adgang til DMS System-til-system. 

Sådan får du adgang til testmiljøet 

For at få adgang til testmiljøet er det en forudsætning, at din virksomhed har søgt om og fået adgang til DMS via skat.dk. Derefter skal din virksomheds NemID/MitID-administrator tildele brugerne i virksomheden roller og rettigheder. 

Hvis du fortsat ikke kan bruge systemet, kan det skyldes, at du endnu ikke har fået rettigheder. I det tilfælde skal du kontakte din virksomheds NemID/MitID-administrator og sikre dig, at du har fået rettigheder.  

Har du øvrige spørgsmål, eller oplever du fejl i systemet, er du velkommen til at kontakte Toldstyrelsens Servicedesk ved at sende en mail til servicedesk@toldst.dk 

Du kan også finde mange svar og vejledninger i onboardingguiden.