Gyldig fra

Toldbevillingssystemet opdateres med nyt design, forbedrede funktioner og mere sikker drift

Toldbevillingssystemet (TBS), som virksomheder bruger til at søge grænseoverskridende bevillinger på toldområdet, opdateres 28. juni. Den opdaterede version af TBS har et mere brugervenligt design og forbedrede funktioner og er mere driftssikker, hvilket giver kortere ventetider og færre problemer med at blive logget ud af systemet.

Toldbevillingssystemet (TBS) er et fælles EU-system, som giver virksomhederne mulighed for at håndtere de toldbevillinger, der skal gælde i andre lande i EU ud over Danmark, de såkaldte grænseoverskridende bevillinger. TBS omfatter 22 specifikke toldbevillinger, og opdateringen af systemet har ingen betydning for nuværende grænseoverskridende bevillinger. Næste gang man som bruger logger ind, vil man dog opleve, at systemet ser anderledes ud, og at det er blevet mere overskueligt og brugervenligt.

Nye og forbedrede funktioner

I den opdaterede version af TBS kan virksomheden få tilsendt en mailkvittering, når der er nyt om en ansøgning eller bevilling. Som bruger vil man også ved inaktivitet få en advarsel på skærmen, inden man bliver logget ud af systemet, så man har mulighed for at forlænge sin session.

Sådan bruger du Toldbevillingssystemet

Virksomheder, der skal ansøge om, ændre eller tilbagekalde en grænseoverskridende bevilling, skal logge ind via skat.dk og følge vejledningerne der.

Et skridt på vejen

Den første version af TBS blev sat i drift i 2018. Opdateringen af systemet er en del af en større udskiftning af it-systemer, hvor hele toldområdet i EU skal digitaliseres og harmoniseres. Det skal det ifølge EU-toldkodeksen. Det betyder, at hovedparten af de danske it-systemer for toldområdet skal udskiftes over en årrække.

TBS, og nu opdateringen, er et skridt på vejen hertil. Et skridt, som er med til at gøre det nemmere for virksomheder i alle EU’s medlemslande at benytte systemet og søge grænseoverskridende bevillinger.

Har du spørgsmål?

Kontakt Toldstyrelsen på telefon 72 22 12 02.