Gyldig fra

Nethandel efter Brexit: Knap halvdelen af danskerne kender ikke til nye regler

Handelsaftalen mellem EU og Storbritannien betyder ændringer for danske forbrugere, der handler i britiske netbutikker. Men knap halvdelen af danskerne har stadig ikke styr på toldreglerne.

Det britiske farvel til EU har medført nye regler for nethandel med Storbritannien, men blandt danske forbrugere kniber det med kendskabet til de nye regler. En rundspørge gennemført af Havas i samarbejde med analyseinstituttet YouGov viser, at 4 ud af 10 danskere ikke ved, at reglerne har ændret sig fra årsskiftet. I november i fjor var det 5 ud af 10, der ikke kendte til ændringerne.

Selv om kendskabet er steget, er der med andre ord stadig en del forbrugere, der ikke har styr på de nye toldregler. Og det kan skabe frustrationer, når varer mod forventning bliver pålagt told og moms, siger kontorchef i Toldstyrelsen, Henrik Pagh Kold.

- Det er glædeligt, at flere får øjnene op for, at reglerne for nethandel med Storbritannien har ændret sig efter nytår, men der er stadig mange, der kan risikere en uventet ekstraregning. Forbrugerne skal vænne sig til, at det ikke længere er helt omkostningsfrit at handle i britiske netbutikker, og derfor arbejder vi målrettet på at vejlede dem, siger Henrik Pagh Kold.

Flere opkald end normalt

Det manglende kendskab har man kunnet mærke i toldvejledningen. Siden årsskiftet har der været tryk på Toldstyrelsens telefoner. I de to første uger af januar har Toldstyrelsens toldvejledning modtaget knap 800 opkald fra private borgere med spørgsmål om de toldmæssige konsekvenser af Brexit.

- Vi får mange henvendelser fra borgere, der f.eks. ikke ved, om deres netkøb fra Storbritannien bliver pålagt told eller ej. Her er det først og fremmest en god ide at holde øje med prisen på varen, og hvor den kommer fra, og ellers kan man læse mere på skat.dk/brexit eller ringe til vores Brexit-hotline, lyder opfordringen fra Henrik Pagh Kold.

Illustration der viser tre gode råd om nethandel fra Storbritannien efter Brexit. 1. Hold øje med prisen. 2. Vær opmærksom på, hvor varen er produceret. 3. Bed om butikkens dokumentation. Få Vejledning om nethandel på skat.dk/brexit eller tlf. 72 22 12 02.

Tre gode råd om nethandel i Storbritannien

  1. Hold øje med prisen.
  2. Vær opmærksom på, hvor varen er produceret.
  3. Bed netbutikken om at vedlægge dokumentation for, hvor varen kommer fra.

skat.dk/brexit kan man læse mere om de nye regler for nethandel i Storbritannien efter Brexit eller kontakte Toldstyrelsens Brexit-hotline på 72 22 12 02.

Kontakt

Journalister: 72 22 12 00

Borgere: 72 22 12 02 

Fakta

  • Når du køber en vare på nettet fra Storbritannien fra 1. januar 2021, skal du være opmærksom på varens pris og oprindelse.
  • Hvis du køber varer for mere end 1.150 kr. og kan dokumentere, at varerne har oprindelse i Storbritannien eller EU, skal du som hovedregel ikke betale told af din vare.
  • Hvis du køber varer for mere end 1.150 kr., og varerne ikke har oprindelse i Storbritannien eller EU, skal du betale told. Hvor meget du skal betale i told, afhænger af den specifikke vare. 
  • Hvis du køber varer for mindre end 1.150 kr., skal du ikke betale told.
  • Du skal betale dansk moms, hvis du køber varer for mere end 80 kr. uden fragt. Momsen beregnes af både varens pris, fragten og eventuel told. Du skal altid betale moms af spiritus, vin, øl, tobaksvarer (fx cigaretter), parfume og eau de toilette, uanset hvor meget du køber. Dansk moms er 25 pct.
  • De varer, du køber, skal angives til Toldstyrelsen, så du kan betale eventuel told, afgifter og moms af varerne. I praksis vil det normalt være den transportør, du vælger, når du accepterer sælgerens leveringsbetingelser i forbindelse med købet (f.eks. PostNord eller GLS), som angiver og fortolder varerne for dig.
  • Transportøren opkræver sit udlæg for told, afgifter og moms hos dig som køber og vil derudover ofte opkræve et gebyr for sit arbejde. Toldstyrelsen har ikke indflydelse på gebyret eller dets størrelse.
  • Undersøgelsen er gennemført af Havas Danmark i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den første måling blev gennemført med 756 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 29. oktober - 1. november 2020. Postmålingen blev gennemført med 761 CAWI-interview i perioden 1. januar – 5. januar 2021.