Gå til sidens indhold

Unge køber stort ind på nettet - men har ikke styr på toldreglerne

Til trods for at være blandt de mest aktive købere på nettet, har danske unge ikke styr på told- og momsreglerne, viser ny undersøgelse.

Bestiller man et par sko fra en amerikansk hjemmeside, vil man opleve, at prisen er steget, når varen ankommer til Danmark pga. told, moms og gebyrer. Det kommer som en overraskelse for de fleste unge, viser en ny undersøgelse, Toldstyrelsen har fået foretaget. 

Over halvdelen af unge forbrugere på nettet i alderen 16-20 (60 pct.) har et lavt kendskab eller absolut intet kendskab til told- og momsregler. Det fremgår af en undersøgelse, som Toldstyrelsen har fået lavet.

- Det kan være svært at gennemskue, hvad den endelige pris på en vare bestilt over nettet kan være, fordi der jo kan komme told-, moms og gebyrer oven i købsprisen afhængigt af, hvad man køber, hvor man køber det fra, og hvad det koster. Derfor er det vores ansvar at give de unge forbrugere nem adgang til forståelig information, siger Preben Buchholtz, underdirektør i Toldstyrelsen.

Unge vil spare tid og penge

Ifølge Preben Buchholtz skaber den manglende viden hos de unge risiko for, at de bliver frustrerede, når der mod forventning bliver pålagt told og moms. Af undersøgelsen fremgår det nemlig også, at de yngre forbrugere primært er drevet af at spare enten tid eller penge.

- Vi vil rigtig gerne hjælpe med til, at de unge danskere kender reglerne, når de handler på nettet. Det har vi som myndighed et ansvar for. Derfor vil vi med denne service hjælpe dem til at blive informeret om reglerne, så de undgår ærgerlige overraskelser, siger Preben Buchholtz.

Generelt lavt kendskab

Spørger man ud i befolkningen, er det langtfra kun blandt de unge, at det kniber med kendskab til told- og momsreglerne for internethandel. Næsten halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen har ikke styr på reglerne (44 pct.), mens 20 pct. slet ikke kender reglerne. Gruppen af ældre over 66 år har ligesom de unge et lavt kendskab, men de ældres kendskab skal ses i lyset af, at de generelt handler mindre på nettet.

De danskere, der ikke handler på udenlandske netbutikker, hvor man kan risikere at skulle betale told, angiver netop det manglende kendskab til reglerne som en af de primære årsager til, at man helt lader være.

Toldstyrelsen har lavet en beregner, der kan hjælpe med at opgøre den told og moms, som skal betales. Så kan man, allerede inden man bestiller varen, se, hvad den endelige pris på varerne bliver.

Beregn told for en vare på: tjektolden.dk

Yderligere kontakt:
Jesper Moll, pressechef i Toldstyrelsen +45 72 37 50 98, jesper.moll@toldst.dk

Om undersøgelsen

Kommunikationsbureauet Operate har lavet undersøgelsen.

  • 1.512 respondenter
  • Ligelig fordeling mellem mænd og kvinder
  • 30 pct. mellem 16-34 år, 26 pct. mellem 35-49 år og 44 pct. mellem 50-75 år
  • Jævn geografisk fordeling mellem øst og vest
  • 95 pct. har handlet varer via internettet

6 ud af 10 unge kender ikke told- og momsreglerne